مطالب آموزشی

روغن حیوانی مرغوب کرمانشاه

معرفی سوغات کرمانشاه

اگر اهل خوردن غذاها و سوغات ایرانی هستید، حتما غذاهایی که با روغن حیوانی تهیه شده است را امتحان کرده‌اید. این روغن که در ایران به روغن زرد یا روغن کرمانشاهی نیز شناخته می‌شود؛ نوعی فرآورده حیوانی و روغنی خوراکی است که از شیر گاو یا گوسفند تهیه می‌شود. این روغن محلی، یکی از روغن‌های مصرفی رایج در ایران است و برترین و مطلوب‌ترین نوع آن در منطقه کرمانشاه تهیه می‌شود، که از ارزش غذایی بالایی بهره‌مند است.

روش تهیه سنتی روغن حیوانی

روش تهیه سنتی روغن حیوانی به این صورت است که ابتدا شیر تازه به ماست تبدیل می‌شود، یک شب در جای خنک نگهداری می‌‍کنند. سپس از ماست تهیه شده، دوغ درست می‌شود و آن را درون مشک می‌ریزند. سپس مشک را آن‌ قدر تکان می‌دهند که گویچه‌های روغنی به صورت کره، به یکدیگر چسیبیده شوند. در مرحله بعد کره را از دوغ جدا کرده و به آن را حرارت می‌دهند تا به خلوص کامل برسد و ناخالصی و دوغ باقیمانده آن تبخیر شود. روغن حیوانی کرمانشاهی در میانه فصل بهار و پاییز توسط دامداران تهیه می‌شود.

ارزش غذایی و خواص روغن حیوانی

روغن حیوانی در مقایسه با کره‌های صنعتی که ۸۰ دارای تا ۸۵ درصد چربی هستند، پرچرب‌تر بوده و خواص تغذیه‌ای بیشتری دارد. نوع گوسفندی این روغن، کمی دیرهضم‌تر و در مقایسه با روغن گاوی، کلسترول بالاتری نیز دارد، اما دارای طعم و عطر بهتری است و قیمت بالاتری نیز دارد. این روغن به ‌طور طبیعی از چربی شیر تهیه می‌شود و برخلاف روغن‌های نباتی و صنعتی، اسیدهای چرب ترانس ندارد. در طب سنتی ایرانی، این روغن را از دیگر روغن‌های خوراکی دیگر مانند روغن نباتی، پیه و روغن دنبه مفیدتر دانسته‌اند.

روغن حیوانی شامل مقادیر فراوانی از ویتامین A، ویتامین E، ویتامین D و ویتامین K است و به تقویت سیستم ایمنی بسیار کمک می‌کند. روغن‌های با منشأ حیوانی، غنی از اسید لینولئیک و اسید اولئیک هستند که باعث جلوگیری از آرتریوسکلروز (تصلب شراین) و ایجاد اثرات ضد التهابی می‌شوند و برای سلامتی قلب و عروق نیز مفید هستند. روغن حیوانی همچنین دارای اسید چرب دیگری به نام بوتیرات است که نقش حیاتی در سلامت گوارش دارد. استفاده آن در انواع غذاهای محلی و سنتی مخصوصا در کرمانشاه بسیار زیاد بوده و همین موضوع، به این غذاها عطر و مزه خاصی می‌بخشد.

روغن کرمانشاه، روغنی مرغوب برای مصارف مختلف

روغن حیوانی کرمانشاه، روغنی با فواید بسیار بالا  است که از قدیم تا به امروز کاربرد فراوانی دارد و حتی در طب سنتی ایرانی نیز استفاده می‌شود. غذاهای تهیه شده از این روغن، عطر و طعم خاصی دارند و یکی از دلایل محبوبیت و استفاده از این روغن نیز همین موضوع است. حاج بهروز شکرریز، با استفاده از این روغن مرغوب، سوغاتی از جمله نان برنجی، کاک، نان خرمایی و شکری را به بهترین شکل ممکن تهیه می‌کنند و شما علاوه بر این سوغات، می‌توانید بهترین روغن حیوانی کرمانشاه را از حاج بهروز شکرریز سفارش دهید.

لینک خرید روغن حیوانی مرغوب شکرریز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *