مطالب آموزشی

تاریخچه نان برنجی، سوغات کهن کرمانشاه

معرفی سوغات کرمانشاه

نان برنجی، معروف‌ترین سوغات کرمانشاه است و در بین ایرانیان شهرت خاصی دارد. در تهیه این شیرینی از آرد برنج، شکر، روغن جامد، تخم مرغ، زعفران، خرفه و روغن کرمانشاهی استفاده می‌شود. نان برنجی انواع گوناگونی نیز دارد که از آن میان می‌توان به نان برنجی ساده با روغن کرمانشاهی و نان برنجی زعفرانی اشاره کرد.

تاریخچه نان برنجی کرمانشاه

جالب است که بدانید نان برنجی قدمت تاریخی دارد. شهر کرمانشاه در مسیر جاده ابریشم بود و به همین علت، مسافران و زائران فراوانی به این شهر رفت‌ و آمد داشته‌اند. بخاطر این مسافران، مردم کرمانشاه به فکر پخت ماده‌ای بوده‌اند که هم ماندگاری بالایی داشته باشد و هم بتواند ارزش غذایی بالایی را در خود جای دهد تا افراد در طول مسیر بتوانند آن را مصرف کنند. به همین دلیل مردم این خطه سعی در تهیه شیرینی از جنس خوراک اصلی مسافران و زائران کردند که از برنج تشکیل می‌شود.

از آنجا که در این سفرهای زیارتی و تجاری برنج هم از گیلان و مازندران با زحمت به این منطقه حمل می‌شد، منبع اصلی این شیرینی، برنج قرار گرفت که شیوه پخت آن هم شبیه به کلوچه برنجی گیلان است که در کرمانشاه تکمیل‌تر شده و به شکل خشک برای ماندگاری بالا طبخ شد. قبل از آن نیز شیرینی مشابهی در کرمانشاه وجود داشت که با شکل و شمایل مشابه از آرد گندم تهیه می‌شد که نرم‌تر بود اما این شیرینی با آرد برنج طعم بسیار بهتر و متفاوتی به خود گرفت و تا به امروز هم طرفداران خود را دارد. قدمت و پیشینه نان برنجی در کرمانشاه به ۱۵۰ سال پیش و اواخر زمان حکومت قاجار باز می‌گردد و از ۱۵۰ سال پیش به بعد به عنوان یکی از سوغات های معروف کرمانشاه ماندگار شد.

نان برنجی حاج بهروز شکرریز

خواص نان برنجی

نان برنجی، از آرد برنج و روغن حیوانی تهیه می‌شود. به همین دلیل سرشار از مواد مختلف از جمله ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E ،ویتامین K، ویتامین C، کلسیم، فیبر و پروتئین است. علاوه بر این موارد آرد برنج فاقد گلوتن است و این سوغات برای کسانی که به گلوتن حساسیت دارند، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

نان برنجی حاج بهروز شکرریز

نان برنجی، سوغات اصلی کرمانشاه

نان برنجی همچنان به عنوان اصلی‌ترین سوغات کرمانشاه و یکی از سوغات محبوب ایرانی شناخته می‌شود. این شیرینی اگر با روغن حیوانی تهیه شود، مزه‌ای بی نظیر و جذاب به خود خواهد گرفت. حاج بهروز شکرریز، محصولات و سوغات کرمانشاهی از جمله نان برنجی، نان کاک، نان خرمایی، شکری و روغن حیوانی را مرغوب و عالی برای شما تهیه می‌کند و شما می‌توانید طعم و مزه اصیل کرمانشاهی را در سوغات حاج بهروز شکرریز، احساس کنید.

خرید انواع نان برنجی شکرریز

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “تاریخچه نان برنجی، سوغات کهن کرمانشاه

  1. سهیل مخلوق پور گفت:

    قبل از حاج بهروز شکرریز در جلوخان حاج احمد جوزی نان برنجی پزی داشته اما افسوس که تاریخ نگاران استان کرمانشاه ؛ کرمانشاهی نیستند.

  2. سهیل مخلوق پور گفت:

    اولین نان برنجی پز در کرمانشاه در محله جلوخان قدیم قبل از شکریز در محله جلوخان دقیقآ جای پاساژ فیروزه نان برنجی پزی حاج احمد جوزی بوده وشکریز بعد از جوزی بوده دقیقآ سال 1265هجری شمسی اما متاسفانه تاریخ نگاران کرمانشاه ؛ کرمانشاهی نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *